AKTIVITI 1:
MENGHIAS KELAS DENGAN KATA-KATA MOTIVASI/HIKMAT
OLEH: NUR SYAHIRAH BINTI MATNOH
OLEH: NUR SYAHIRAH BINTI MATNOH
PENGENALAN
v Motivasi merupakan aspek
penting dalam pengurusan bilik darjah.
v Bilik darjah sebagai satu
organisasi pembelajaran yang berkesan perlu menekankan
aspek motivasi bagi mendorong kemajuan dan pencapaian cemerlang pelajar.
v Bilik darjah yang bermotivasi
tinggi dapat mendorong setiap orang menjadi lebih aktif, produktif dan
progresif untuk mengembangkan potensi mereka.
PELAKSANAAN
1.
Pembahagian Kumpulan
ü Murid dibahagikan kepada
beberapa kumpulan kecil untuk memudahkan mereka bekerjasama.
2.
Mencari dan mengumpul kata motivasi
ü Setiap kumpulan diarahkan
untuk mengumpul/membina/mencari kata-kata motivasi.
ü Setiap kumpulan perlu
mengumpul atan mencari sekurang-kurangnya 10 ayat atau kata-kata motivasi.
3.
Berkongsi di Hadapan Kelas
ü Setelah semua kumpulan
menyelesaikan tugas tersebut, wakil ahli kumpulan diminta untuk berkongsi
kata-kata motivasi yang dikumpulkan.
ü Hal ini adalah untuk mengelakkan
kata-kata motivasi yang dikumpul sama dengan kumpulan lain.
ü Hal ini juga adalah untuk
memastikan bahawa setiap kumpulan memahami setiap maksud kata-kata motivasi
yang mereka kumpulkan.
4.
Menghias Kelas Dengan Menampalkata-Kata Motivasi/Hikmat Di Setiap Sudut
Di Dalam Kelas
ü Kata-kata motivasi yang
dikumpulkan ditulis dengan kreativiti kumpulan masing.
ü Setiap kumpulan bebas
menggunakan kreativiti masing-masing bagaimana untuk menarik perhatian setiap
orang yang masuk ke kelas tersebut membaca dan menghayati kata-kata
motivasi/hikmat tersebut.
ü Kata-kata motivasi di tampal
dengan jelas dan mudah difahami oleh orang yang membacanya khususnya para
pelajar.
KEBAIKAN
v
Murid dapat belajar untuk saling bekerjasama antara satu sama lain.
v
Mewujudkan kesedaran yang tinggi dalam kalangan pelajar terhadap
pentingnya pelajaran.
v
Dapat memberi inspirasi dan aspirasi kepada pelajar atas bimbingan guru
yang mendorong kepada kemajuan pelajar.
v
Membina keyakinan diri pelajar sama ada motivasi dalaman atau luaran
yang dapat membina imej positif pelajar.
v
Mencungkil minda dan pemikiran pelajar untuk membina kata-kata hikmat
yang menjadikan pemikiran lebih aktif.
KESIMPULAN
v Slogan dan kata-kata hikmat
yang boleh memberangsangkan semangat pelajar perlu digunakan sebagai suatu
pendekatan motivasi dalam bilik darjah. Menanamkan semangat kita boleh atau
keyakinan diri adalah satu bentuk motivasi diri yang sangat penting, khususnya
kepada pelajar yang berprestasi rendah atau lemah.
v Semangat untuk maju dan
membangun sangat penting ditanamkan dalam diri pelajar supaya mereka mempunyai
harapan yang lebih baik untuk berjaya dalam pelajaran.
syukran atas perkongsian ilmu :)
ReplyDeleteley laa copy :P
hehee...sama2..tu pun pnya lama nk fikir..
ReplyDeletesalam,,,minta maaf kerana byk memberikan komen,,,adakah aktiviti ini boleh dilaksanakan ketika pnp?? mksud saya,,ketika guru sdg mengajar,,bagaimana aktiviti ini membantu ketika kelas diluar kawalan??
ReplyDeletewasalam..tidak mengapa..aktiviti ini boleh juga dilaksanakan sewaktu pnp atau pun dilakuakn sebagai aktiviti tambahan..
ReplyDeletesetiap aktiviti yang dilakukan memerlukan kerjasama dengan murid lain..kerjasama yang baik dengan rakan-rakan mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang positif..begitu juga dengan komunikasi yang baik dengan guru..
tahniah.. blog yg menarik... :)
ReplyDelete