NOTA EDU 3104


Pengenalan dan definisi Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkahlaku



Pengenalan:
• Pengetahuan tentang pengurusan bilik darjah adalah penting kepada kepada guru-guru.

• Pengurusan bilik darjah komponen penting dalam latihan perguruan kerana murid tidak boleh belajar tanpa ketertiban dalam bilik darjah.

• Pembelajaran serta potensi pelajardapat ditingkatkan apabila guru-guru memahami serta mengaplikasikan strategi pengajaran yang berdasarkan kepada teori perkembangan pelajar serta mengetahui dasar-dasar bagi pembelajaran yang berkesan.


Definisi:

• Lemlech (1988):

Ø Ibaratkan pengurusan bilik darjah sebagai orkestra dalam kehidupan di bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulum, penyelenggaraan prosuder dan sumber pengajaran.

Ø Menekankan kepentingan penyusunan suasana bilik darjah bagi memaksimakan keberkesanan, pemantauan perkembangan murid serta tanggungjawab guru dalam memikirkan terlebih dahulu masalah-masalah yang mungkin timbul.


• Hall (2000):

Ø Pengurusan bilik darjah yang berkesan adalah satu usaha yang berterusan dan menjadi proses orientasi penyelenggaraan.

Ø Pengurusan bilik darjah melibatkan aspek memotivasikan pelajar untuk belajar, menyediakan arahan dan maklumat yang bersesuaian dan menguruskan kerja murid.

Ø Pengurusan yang efektif dalam bilik darjah haruslah bersifat proaktif, responsif dan menyokong.


  •  Levin dan Nolan (2004):
Ø Menurut mereka adalah mudah membezakan antara dimensi arahan dan pengurusan dalam pengajaran dan memberikan tumpuan kepada pentingnya aspek keberkesanan dalam pengurusan bilik darjah itu sendiri

No comments:

Post a Comment